Wednesday, September 21, 2011

Met een architect op reis I - Stuttgart

Helemaal naar Umbrië, zouden we gaan. Eigenlijk te ver om de autorit er naar toe nog comfortabel te noemen, vond ik. Maar hadden we vorig jaar (Thailand, Vietnam, Cambodja, Australië) al niet genoeg gevlogen? Precies! Mijn internetzoektocht naar de aller-goedkoopste vliegtickets werd nog meer onder druk gezet door het vooruitzicht met de auto onderweg te kunnen stoppen in Vals, Zwitserland. Het zei me niets, waarom zou ik een stop willen maken in het immer neutrale Zwitserland? Op internet werden plaatjes tevoorschijn getoverd van een onwaarschijnlijk mooie spa in de Zwitserse bergen. Maar waarom zou hij daar een tussenstop willen maken? Ach, kijk, daar kwam de spreekwoordelijke aap uit de mouw. Het kuuroord was ontworpen door Peter Zumthor, een van z’n favoriete architecten. Zo gaat dat, met een architect op reis.


Vals zou niet de eerste stop worden. Op 675 kilometer van huis kwamen we bijna langs Stuttgart, met het door het Nederlandse UN Studio ontworpen Mercedes Benz Museum. Daar leerde ik dat de tourniquet (draaideur in gewone mensentaal) €100.000 ,- kostte (al wist ik dat al, want dergelijke feitjes worden bij elk architecttonisch wonder in m’n oor gefluisterd) en dat er veel ‘gebeurde’ (ik ben inmiddels een beetje allergisch voor het op deze manier gebruiken van het woord gebeuren…net als het woord pantry-tje overigens en spannend). Ik werd gewezen op steunkolommen, onlogische routes en dat het zo jammer was dat menshoge pijlen de bezoekers moesten vertellen waar de entree was.

No comments: