Wednesday, September 21, 2011

Met een architect op reis II - Modena

Een compleet nieuwe ervaring, in je nakie architectuur bekijken. Toch voelde ik er maar weinig voor. Bovendien had ik eerder in een sauna een trauma opgelopen van een vrouw die wijdbeens tegenover me kwam zitten zweten met een duidelijk zichtbaar babyblauw touwtje tussen haar benen. Een bezoek aan de thermen was deze week even niet zo handig…


Niet getreurd, op nog eens 650 kilometer van Stuttgart kwamen we langs Modena. Manlief had iets gelezen over een door Aldo Rossi ontworpen begraafplaats in de Italiaanse stad. Ik had me vooral verdiept in eindbestemming Umbrië en liep dus (niet de minste architect had het ontworpen en mijn smaak kwam over het algemeen aardig overeen met die van Jakob) argeloos de begraafplaats op. Jakob liep een halve meter voor me, waardoor ik zijn gezichtsuitdrukking niet kon zien. Ik hield me twee meter in voordat ik m’n oordeel over dit ‘meesterwerk’ zou vellen. ‘Het lijkt op een concentratiekamp.’



Jakob liep ongestoord verder. Ik voelde me een cultuurbarbaar. ‘Vind je niet?’, probeerde ik nog. Geen reactie. Hij was er duidelijk nog niet klaar voor om de grote meester af te vallen. ‘Zou het nog niet af zijn’, herstelde ik me, maar de jaartallen op de grafdeuren spraken dat tegen. ‘Jij hebt toch ook wel’es dat je ontwerp door een aannemer anders wordt -hoe zal ik het netjes zeggen- geïnterpreteerd? Dat moet hier ook het geval zijn.’ Doodse stilte. Hoewel ik na de eerste twee meter al rechtsomkeer wilde maken, ploeteren we de hele begraafplaats over, Jakob hoopt of verwacht elke keer als we een hoekje om lopen (of gaan, om bij de context te blijven) dat het mooier wordt, beter. Maar dat wordt het niet. Pas als we ons weer naar de uitgang begeven, durft ook hij te zeggen dat dit vast niet de bedoeling was. En dat het, inderdaad, ontzettend lijkt op de barakken van een concentratiekamp.

No comments: