Saturday, January 20, 2007

Aquaplanning!?


'Soms valt er in jaren geen druppel regen' staat er in mijn capitool reisgids bij het hoofdstukje over het Red Center. Voorbereid op extreme hitte (45 graden), een droog, kaal land verbazen we ons over het weer. Er is de afgelopen dagen extreem veel regen gevallen in Alice Springs en omstreken. We halen onze huurauto op en rijden richting het noorden. Al snel rijden we over stukken wegen die compleet ondergelopen zijn. Een beetje naïef splashen we door grote plassen. Het water komt tot ver boven het dak van de auto. We overnachten in een gek ding in de middle of nowhere (voor wie dacht dat Friesland ook middles of nowheres had > we hebben hier honderden kilometers gereden en misschien maar zes auto's gezien!). Voor onze voordeur staat een jongen met autopech. Hij vraagt naar onze hoeveelheid autokennis, maar we moeten hem teleurstellen. Als we vragen hoe de panne is ontstaan, wijst hij naar de grote plassen.

Hmm, de volgende dag rijden we iets voorzichtiger door nog groter geworden plassen. Waar we het niet vertrouwen, stapt Welmoed even uit om de stroming en de diepte te polsen. Veilig en wel komen we gelukkig aan bij de 'knikkers van de duivel'. Prachtige lavabollen die door erosie aan het oppervlak zijn gekomen. We verwachten bussen vol touristen, maar we zijn de enigen! Door vele muggen geterroriseerd wandelen we door het park. En zien het ene mooie kodakmoment na het andere. Ik zal jullie niet met allemaal vermoeien. Hier is er eentje!



3 comments:

jacob said...

Jezus, wat sjocht dat der moai ut, de devilsmarbels binne harstikke moai hast it behoorlik hiet tink.

arjen said...

Ik doe t even in het nederlands hoor Atsje. Lekker warm daar dus en nog vochtig ook nog, moet je ind geen panne krijgen onderweg, heb je je travelersguide wel bij je, hoe vang ik een konijn? Hier net een heftige storm gehad, maar alles overleefd met een d volgens rynke.

Veel plezier daar en rustig aan he.

Grtjes arjen en rynke

Jabik said...

Geweldig. Doet me helemaal weer aan mijn eigen reis denken. Alleen had ik dan waarschijnlijk wel autopech gekregen. Maak er daar nog maar een leuke tijd van.
Tut